برگزاری «جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها» در مشهد مقدس + جزئیات گردهمایی دست‌اندرکاران همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خطیب فرهنگ | درباره مرحوم فخرالدین حجازی سیاست‌ورزی در پس پرده آکادمیا گردهمایی رؤسای ستاد‌های توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور، در مشهد برگزار شد + فیلم توزیع ۳۰۰۰ غذای گرم بین سیل زدگان منطقه سیدی مشهد خدمات آستان قدس رضوی به مردم سیل‌زده مشهد | اختصاص ۱۰۰ واحد رایگان در زائرشهر رضوی نقاره حاجت‌ها یادی از آیت ا... محمدتقی بهجت| رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند حق همسایگی امام مهربان زندگی باشکوه با مهندسی معرفتی امام رضا (ع) خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی به سیل‌زدگان مشهد قاضی‌زاده هاشمی: پیام انقلاب اسلامی به عالم، بیداری اسلامی و فهم مستقل بود آزادسازی ۱۶۰۰ زندانی جرایم غیرعمد با نذر امام رضا(ع) | اجرای عملیات عمرانی در ۳۰۸ روستا + فیلم آیا نماز آیات برای طوفان و رعد و برق واجب است؟ حرمِ عشق و زیارتنامه ای که باید عارفانه خواند آغاز و بهره‌برداری از ۱۵ پروژه شاخص آستان قدس رضوی در کشور | افتتاح ۴ پروژه در روستای هندل آباد
سرخط خبرها

آیا شکافته شدن کعبه هنگام ولادت حضرت علی(ع) سندیت تاریخی دارد؟

  • کد خبر: ۲۰۸۱۸۷
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
  • ۱
آیا شکافته شدن کعبه هنگام ولادت حضرت علی(ع) سندیت تاریخی دارد؟
به نقل مورخان و محدثان مشهور ولادت امام علی(ع) در سیزدهم رجب سی سال بعد از عام‌الفیل در درون خانه کعبه روی داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، جریان از این قرار است که «یزید بن قعنب آورده است من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم که ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ که به آن حضرت حامله بود و نُه ماه از مدت حملش می‌گذشت با حالتی خاص که حاکی از درد زایمان بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض کرد "پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب‌هایی که از جانب تو فرستاده شده اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق و باور دارم که او این خانه والا را بنا کرده و به حق این فرزندی که در شکم دارم سوگند می‌دهم که وضع حمل مرا آسان کنی. "

یزید بن قعنب گفته است در این هنگام دیدم دیوار پشت کعبه شکافت و فاطمه وارد کعبه شد و از چشمان ما ناپدید گشت و دیوار به هم چسبید.
برخاستیم که قفل در خانه کعبه را باز کنیم، قفل باز نشد، دانستیم که این رویداد به فرمان خدا رخ داده است.

پس از چهار روز که گذشت فاطمه از خانه کعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ را روی دست داشت و گفت: من بر زنان گذشته تاریخ برتری یافته‌ام، زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت می‌کرد که عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود، و مریم دختر عمران آن شاخه خشکیده خرما را با دستش تکان داد تا آنکه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد.

ولی من وارد خانه خدا شدم و از میوه‌ها و نعمت‌های بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم هاتفی به من گفت: "فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا که او بلند مرتبه است و خداوند علی اعلی می‌گوید نام او را از نام خودم مشتق ساختم و او را به آداب و اخلاق خودم تربیت کردم و از علوم پیچیده خود آگاهش نمودم او کسی است که بت‌ها را در خانه من می‌شکند و بر بام خانه‌ام اذان می‌گوید و مرا به مجد و بزرگواری یاد می‌کند. خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد و از او فرمان برد و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و فرمانش نبرد.»

منابع:
۱. محمد بن فتّال نیشابوری، روضة الواعظین، ج ۱، ص ۷۶.  
۲. ابی محمد الحسن بن محمد دیلمی، بیروت، ص ۲۱۱.  
۳. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه ج ۱، ص ۵۹.  
۴. شیخ طوسی، امالی، ص ۸۰.  
۵. شیخ صدوق، علل الشرایع، ص ۵۶.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Canada
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
0
0
چطور میشه ثابت کرد چنین مطلبی صحت داره؟اکثریت مسلمانان این مساله رو رد میکنن.اگر چنین چیزی صحت داره چرا بعنوان یک معجزه ثبت نشده؟اینکه شخصی یک داستان رو روایت کرده برای شما سندیت تاریخی داره؟بقیه هم روایت ایشان رو تکرار کردند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->